Har du talangen? Läs MFF´s ungdomstränare Andreas Wester´s tips på hur du kan gå tillväga för att gå till dom stora lagen!

42232189_266936647271124_3365335196877455360_n

Namn: Andreas Wester
Ålder: 36 år
Yrke: Lärare och tränare
Favoritlag: Malmö FF
Favoritspelare: Oj, det finns många!
Favoritcoach: Den som är engagerad i sina spelare och vill deras bästa!

Andreas började spela fotboll som 7-åring i Hässleholms IF. Men som 15-åring slutade han själv att spela och fick då fick han en förfrågan om att bli tränare. Då även för hans moderklubb HIF och sin lillebrors lag, pojkar födda -90. Han tränade olika ålderskullar genom åren så det har blivit ett antal hundra spelare. Han har under tiden mött många bra lag och träffat mycket trevliga tränare och ledare. Andreas blev sedan ungdomsansvarig i klubben under 12 års tid, där han och hans kolleger jobbade upp föreningen främst på ungdomssidan och blev på så vis mycket stabila.

Andreas kulle sluta inom fotbollen helt för ca. 5 år sedan. Då fick han ett samtal från Malmö FF och fick frågan om  han var intresserad  av att börja som tränare i klubben. ”- Jag behövde inte tänka allt för länge och svaret var givet!”

När jag frågar Andreas vad hans personliga mål inom fotbollen är så svarar han:
”- Mitt första mål inom fotbollen var som ungdomsansvarig att föreningen skulle ha fulla lag i alla åldrar och en stabil ungdomssektion. Vilket jag är nöjd med när jag slutade i HIF. Målet har aldrig varit att träna seniorlag utan jag trivs bäst med ungdomar och med att forma dem till framtida spelare. Nu har jag samma mål i Malmö dvs. forma och skapa ungdomar till framtidens A-lagsspelare. Har nog alltid sett till spelarna före mig själv… Vi får se vart man själv är om några år.

Vad har du för tips till ungdomarna som vill söka sig till storklubbarna i Sverige? Hur kan dom gå tillväga?
”- Tipset är att inte ha för bråttom. Se först vad moderklubben kan erbjuda. Sen när man är mogen och det känns rätt så kan man söka sig till en större klubb. Spela fotboll på skoltid är bra. Många klubbar erbjuder detta, vilket är positivt. Man kan då träna extra under förmiddagarna för att sedann träna med klubben på kvällarna. Får man sedan ett erbjudande från en elitklubb så ta den! Det är kanske du som spelar på en fullsatt arena någonstans i Skåne eller Europa!

Tips på vad dom INTE bör göra för att söka sig dit?
”- Finns inga tips på det direkt. Utan vill man något med sin fotboll så testa! Men se först vad moderklubben har att erbjuda. Träna på egen hand. Ha alltid kul!

Tack för intervjun Andreas! Personligen så önskar jag att det fanns en Andreas Wester i min närhet när jag gick från att vara en 25-årig talang i division 4 till att avsluta som en avdankad och skadebenägen division 7 spelare…

Vi ses i det gröna!

// Andreas


Lämna en kommentar