Intervju med Elias Olsson, Husie IF P03/Senior

 

Idag har vi fått tag i en oerhört talangfull kille som är född 2003. Nämligen Elias OlssonHusie IF som redan spelat Seniorfotboll och provspelat för toppklubbar i Sverige.

Beskriv dig själv som fotbollsspelare

– En spelare med bra teknik och en bra blick för spelet. Vågar hålla i bollen och utmana mina motståndare. Har även ett bra tillslag. Gillar att sätta mina medspelare i bra lägen.

Trots din unga ålder spelar du redan i Husies A-lag, hur kommer det sig?

– Jag har gjort bra ifrån mig i min egen ålder och Husie IF satsar mycket på unga spelare. Så de ville att jag skulle prova en ny nivå genom att spela med A-laget. Där har det gått bra för mig där jag fått starta flera matcher och även gjort mål. Så numera tillhör jag våran A-trupp.

Ni vann MM-finalen mot BK Olympic, tankar om matchen?

– Jag tyckte vi hade kontroll över hela matchen och jag är själv nöjd med det spel jag presterade både offensivt och defensivt.

Du ska snart på turnering med IFK Göteborg, hur är det att spela med de storklubbarna?

– Det är kul. Roligt att de fått upp ögonen för mig. De är ett bra lag och alltid roligt att möta bra internationellt motstånd. Har även spelat cup med Malmö FF plus att jag genom Eija och Tillslag fick chansen att träna hos Feyenoord där jag även fick testa på fotboll på hög nivå i min egen ålder.

Du är en stor profil för Tillslag, hur känns de?

– Har tränat med Eija i många år och hon har hjälpt mig mycket i min utveckling som fotbollsspelare. Både på och utanför planen. Åker på hennes träningar både i Sverige och utomlands. Då och då är jag även med och gör uppvisningar när hon håller utbildningar. Tycker att de som får chansen att träna för henne bör ta den. Hon hjälper även stora stjärnor med sitt tillslag.

Vilka tips skulle du vilja ge yngre spelare som vill bli riktigt bra? 

– Själv har jag alltid tränat flera pass i veckan, även hemma. Jobbat mycket med mitt tillslag och touch. Sen handlar det om att ha en bra inställning och alltid ge 100 %.

5 snabba:

Mål eller Assist

Uddamålsseger eller Storseger

Konstgräs eller Naturgräs

Cupseger eller Serieseger

Hemmamatch eller Bortamatch

Vi tackar Elias för intervjun och passar på att gratulera honom till MM-vinsten men även önskar honom lycka till i turneringen med IFK Göteborg.


Lämna en kommentar